Sales Technology (#SalesTech)

Sales Technology ofwel SalesTech omvat een snel stijgend aantal oplossingen en tools. Deze tools zijn vrijwel allemaal gericht op het verbeteren van de efficiency en effectiviteit van accountmanagers en salesmanagers in B2B. Onderstaand overzicht poogt enige structuur en houvast te bieden in het oerwoud aan sales technology oplossingen. 

De laatste jaren is veel aandacht uitgegaan naar marketing technologie. Dankzij de introductie van CMS (Content Management Systemen), CRM (Customer Relationship Management) en MAP-platforms (marketingautomatisering) heeft marketing een veel beter beeld van prospects en klanten. Daarmee heeft de accountmanager of verkoper vaak echter nog niet de tools in handen om het verkoopgesprek optimaal te benutten.

Onder de noemer SalesTech staan hieronder een aantal tools met een korte omschrijving en – waar mogelijk – evaluatie vermeld.

Sales Enablement

Sales Enablement zorgt ervoor dat de verkoper beschikt over de juiste informatie en content op het juiste moment voor de juiste prospect of klant. Je zou Sales Enablement daarom ook wel content marketing voor salesteams kunnen noemen. Het aantal oplossingen in Sales Enablement groeit gestaag en lijkt vooral voor (middel)grote bedrijven met een salesteam vanaf zo’n 15 tot 20 mensen geschikt.

     

 

 

Account Based Sales

Account Based Sales (ook wel: Account Based Marketing) stelt de klant en diverse contactpersonen bij de klantorganisatie centraal. Account Based Sales is een commerciele strategie waarbij de belangrijkste accounts worden behandeld als individuele markten door het opzetten van specifieke marketing- en salescampagnes per account. Deze campagnes zijn actief door de hele salesfunnel of tijdens de hele klantreis. Hierbij werken sales en marketing nauw samen. Het aanbieden van relevante content per stap in de klantreis is een belangrijke randvoorwaarde bij Account Based Sales. Omdat meerdere disciplines effectief dienen samen te werken is het misschien beter om te spreken van Account Based Business.