Eerder vandaag struikelde ik virtueel over deze infographic over het gebruik van social media in zogenaamd ‘niet sexy’ business-to-business bedrijven.

Voor wat betreft de infographic: de verschillende statistiekjes en inzichten daarin zijn op zich best aardig. Die cijfers moeten natuurlijk niet te letterlijk worden opgevat: elke industrie en elke B2B organisatie is uniek zoals ook in eerder onderzoek door TNS NIPO terecht benadrukt.

Maar welke lessen zijn uit deze infographic vooral te trekken?

Sociale media nog vaak ingezet om te zenden

Vooral opvallend is de grote nadruk die B2B marketeers blijkbaar (nog) leggen op het gebruik van sociale media als promotiekanaal. Het woord ‘luisteren’ of ‘monitoren’ komt al helemaal niet voor in de infographic. Blijkbaar zijn business exposure en traffic voor veel marketeers nog altijd belangrijker KPIs dan het aanboren van relevante leads en het samen met salesteams converteren daarvan in opportunities.

De infographic laat daarmee een deel van de sociale business realiteit zien. Maar is niet altijd volledig of correct. Dat geldt bijvoorbeeld voor de onderzoeksvraag ‘how important are the following resources when researching and evaluating technologies and services to purchase?’. Hierbij zijn immers maar drie antwoorden mogelijk: LinkedIn, Twitter en Pinterest.

Infographic: zakelijk inzetten op sociale media

Is de onderstaande infographic dan helemaal niet bruikbaar? Nee, dit plaatje laat wat mij betreft prima zien hoe ‘de markt’ op dit moment sociale media inzet en benut. Of liever gezegd: gedeeltelijk benut. En waar dus de kansen liggen voor B2B marketing- en salesteams die verder kijken dan het op twitter, facebook en LinkedIn slingeren van wat random posts en plaatjes.

Meer weten over de mogelijkheden om – bijvoorbeeld via HubSpot’s social inbox – sociale media in marketing, sales en service te benutten? Lees hier meer over marketingautomatisering bij het monitoren van, en inspelen op relevante sociale geluiden en conversaties. Of neem contact op voor een antwoord op jullie specifieke vraag.

Sociale media in B2B

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *