Marketing Automatisering: HubSpot, Marketo (en nog een aantal)

DutchmarQ kwam al eind 2009 in contact met HubSpot als oplossing voor inbound marketing. HubSpot bedient inmiddels meer dan 10.000 klanten en partners in Noord-Amerika en Europa en stelt B2B organisaties beter in staat om online leads en klanten te verwerven.

De kern: prospects en klanten verleiden en aantrekken (inbound) in plaats van hen lastig te vallen via reclame, cold calling en traditionele marketingcommunicatie (outbound). En: met helder inzicht in wat dat oplevert (ROI). Met HubSpot ben je als bedrijf in staat om te analyseren op welke content je beter vindbaar bent en betere leads genereert, hoe je concurrent het doet en daadwerkelijk je inbound marketing en sales activiteiten planmatig uit te voeren.

HubSpot ondersteunt met 1 oplossing ondermeer: webpagina’s, email updates en nieuwsbrieven, blogging, social media monitoring en promotie, lead scoring en lead nurturing, landingspagina’s en maakt per instrument inzichtelijk wat het oplevert. Het klikgedrag van individuele prospects en klanten is zo haarfijn te volgen. Dit biedt het inzicht om gekwalificeerde leads tijdig en goed op te volgen, en te verzilveren in nieuwe of additionele opdrachten. 

 

Marketing ROI: ‘closing the loop’

HubSpot is een in de praktijk doorontwikkelde, integrale software oplossing die B2B bedrijven eindelijk in staat stelt ‘to close the loop’: welke instrumenten in de marketing communicatie mix dragen relatief meer bij aan welk type leads en opdrachten?

Levert onze organische vindbaarheid meer op dan SEA / online advertising of zijn juist onze social media marketing initiatieven bijzonder effectief?

Dat levert de basis voor het behalen van marketing ROI. En stelt marketing en sales executives in staat hun accountability te vergroten. Online onnodig in B2B Sales? Hubspot bewijst het tegendeel.

Waarom HubSpot

Dit zijn de belangrijkste business benefits van HubSpot:

  • prospects zoeken steeds meer online, dit is het ‘Nulde Moment van de Waarheid’ zoals Google ZMOT aantoont: HubSpot stelt u in staat de online vindbaarheid van de onderneming, expertise, antwoorden en producten en diensten sterk te verbeteren voor relevante prospects en klanten;
  • HubSpot optimaliseert de conversie van bezoekers naar leads door het toepassen van slimme, gebruiksvriendelijke landing pages geschikt voor het promoten van de beste content die in huis heeft;
  • door een uitgekiende manier van het opvolgen van leads via (deels) geautomatiseerde ‘lead nurturing’ vergroot u niet alleen de slagkracht van uw fysieke sales maar ook de kans op het omzetten van leads in opdrachten.
  • meetbaar marketing rendement door de diverse elementen zoals SEO, SEA, social, email marketing van de online marketing te optimaliseren;
  • bespaar tijd, ergernis en inspanning door de wirwar van verkrijgbare online oplossingen te vervangen door één geïntegreerde software oplossing;
  • slimme analyse- en rapportage mogelijkheden stellen B2B marketeers in staat om betere keuzes te maken, de effectiviteit van hun marketing campagnes te vergroten en de hoeveelheid ‘waste’ in campagnes samen met collega’s van de afdelingen sales en service te verkleinen.

 

Wat is HubSpot nou precies?

Bekijk deze video (2 minuten, Engels) wat HubSpot nou eigenlijk is en doet. DutchmarQ is een van de eerste HubSpot business partners in de Benelux. Neem contact met ons op als je wilt weten hoe HubSpot jullie bedrijf in staat stelt aantoonbaar meer rendement te behalen uit jullie marketing inspanningen.

Meerdere inbound wegen naar ‘Rome’

Overigens: DutchmarQ is niet ‘getrouwd met’ HubSpot. Er zijn meerdere inbound wegen naar Rome (of naar ROI). Oplossingen als Marketo (praktische kennis en toegang tot deze MAP tool in-huis aanwezig), Eloqua, Act-On of Sitecore zijn mogelijke alternatieven. DutchmarQ heeft wel relatief de meeste ervaring met HubSpot, zie de review voor TrustRadius.

Allereerst is de business case in inbound marketing voor onze opdrachtgevers van belang. Het behalen daarvan hangt het meest samen met het succesvol inrichten van organisatie en processen. Daarna komt de vraag of en wanneer marketing automatisering waardevol is. En welk technologisch platform het beste aansluit bij de business van onze opdrachtgever.

DutchmarQ voert desgewenst een objectieve pakketvergelijking uit.

Drinking our own champagne

HubSpot blijkt in veel gevallen een prima stap om inbound marketing handen en voeten te geven. Laagdrempelig, integraal opgezet en schaalbaar ook voor middelgrote tot grotere bedrijven. Ook voor ons de reden om HubSpot in te zetten voor DutchmarQ’s eigen inbound marketing. We geloven sterk in het motto: ‘drinking our own champagne’.

Liever koffie of thee? Neem dan contact op voor een afspraak.

HubSpot