Inbound Marketing

Inbound Marketing & Sales

Inbound marketing is een business filosofie die uitgaat van het aantrekken van relevante prospects en het omzetten daarvan in enthousiaste klanten. Inbound gaat uit van dit motto: beter 1 ‘warme kop, goede koffie’ met een prospect of klant in plaats van ’10 slappe bakken troost’.

Inbound marketing in B2B is ook een methodologie en set aan technologische hulpmiddelen die de hele customer journey van A tot Z ondersteunen.

inbound leads kosten tot 60% (!) minder
Inbound marketing & sales gaat uit van ‘pull’ in plaats van ‘push’. Dat sluit niet aan veel beter aan bij de radicaal veranderende manier waarop klanten kopen. Het is daarom veel slimmer en betaalbaarder. Onderzoek toont aan dat inbound leads tot 60% (!) minder kosten dan leads die op traditionele, ‘outbound’ manier (DM, coldcalling, beurzen) zijn gegenereerd.

Inbound marketing hanteert een uitgekiende mix van vooral eigen en verdiende media (blogging, content, social media, PR) waar nodig ondersteund met de inzet van betaalde media (PPC, adwords). Samen met jullie marketing & salesteam ontwikkelt DutchmarQ een effectief inbound programma.

HubSpot inbound methodologie

De inzet van marketingautomatisering zoals HubSpot, Sitecore of Marketo maakt ’t mogelijk om contact te onderhouden met elke individuele lead of contactpersoon. En wordt precies inzichtelijk welke kanalen en instrumenten relatief het beste bijdragen aan het genereren van beter bereik, nieuwe leads en opdrachten. Daarbij wordt per contactpersoon een compleet profiel opgebouwd van zijn favoriete type content, kanaal en informatie.

De business voordelen van inbound marketing & sales:

  • prospects zoeken steeds meer online in het ‘Nulde Moment van de Waarheid’ (Google’s ZMOT) aantoont: inbound marketing stelt jullie in staat de vindbaarheid van de website van de onderneming – via het delen van relevante expertise en antwoorden – sterk te verbeteren voor relevante prospects;
  • inbound marketing optimaliseert de conversie van bezoekers naar leads door het toepassen van slimme, gebruiksvriendelijke landing pages geschikt voor het promoten van de beste content die in huis heeft;
  • door een uitgekiende manier van het opvolgen van leads via (deels) geautomatiseerde ‘lead nurturing’ vergroot u niet alleen de slagkracht van uw fysieke sales maar ook de kans op het omzetten van leads in opdrachten.
  • meetbaar marketing rendement door de diverse elementen zoals SEO, SEA, social, email marketing in de marketingmix te optimaliseren;
  • bespaar tijd, ergernis en inspanning door de wirwar van verkrijgbare online oplossingen te vervangen door één geïntegreerde software oplossing;
  • slimme analyse- en rapportage mogelijkheden stellen B2B marketingmanagers in staat om betere keuzes te maken, de effectiviteit van hun marketing campagnes te vergroten en de hoeveelheid ‘waste’ in campagnes samen met collega’s van de afdelingen sales en service te verkleinen.

Een goede implementatie van inbound marketing & sales resulteert in zogenaamde closed loop marketing. Closed loop marketing maakt inzichtelijk welke instrumenten en kanalen in welke mate bijdragen aan beter bereik, leads en opdrachten. Dat stelt de marketingmanager of commercieel directeur eindelijk in staat tot accountability voor zijn of haar commercieel beleid en campagnes.

Op zoek naar een presentatie over inbound marketing?
Doe je voordeel met deze presentatie (in PPT formaat dus aan te passen) die je helpt om inbound marketing goed uit te kunnen leggen aan je collega’s. Download hier de presentatie.

Wil je eerst meer informatie over wat inbound marketing betekent vanuit sales’ perspectief? Download dan het e-book State of Inbound 2016‘State of Inbound’ is HubSpot’s jaarlijkse onderzoek onder duizenden marketing directeuren en sales executives.

DutchmarQ stelt jullie in staat om inbound marketing te implementeren met een aantoonbaar rendement op jullie commercieel budget en middelen.

DutchmarQ’s diensten in inbound marketing & sales:

  • Commercieel groeistrategie met juiste mix tussen inbound & outbound
  • Programmamanagement en interimmanagement
  • Trainingen, workshops en presentaties in B2B inbound marketing & sales (waaronder e-learning)


Vraag de kosteloze, telefonische Inbound Marketing & Sales verkenning aan.